Jsou lidé, kteří tvrdí že v Americe se neumí závodit. Že tam jsou jen pitomci co pořád jezdí do leva nebo rovně. A že jediné na co se dá dívat jsou bouračky. Jenže jezdci dragsterů kategorie Top Fuel nejsou jen týpci kterým teče koulích benzín. Jim tam teče rovnou nitrometan.
Představte si že vezmete přibližný výkon Formule 1, zdesetinásobíte ho, dáte do dragsteru a pak si vesele jedete stovkou za 0,65 sekundy (!) a cílovou pásku čtvrtmíle (402 metrů, chcete li) protnete rychlostí převyšující 500 km/h a to vše během 4,5 sekund, což je zhruba stejná doba, kterou potřebuje Porsche 911 Carrera na stovku. Docela vzrůšo, ne?
Speciály kategorie Top Fuel jsou dokonce nejsilnější auta na světě (tedy pokud se tomu ještě dá říkat auta), pohánějící se spalovacím motorem. Výkon se pohybuje mezi 6000 - 8000 koňmi, záleží na podmínkách a nastavení. Postavte vedle jednoho Top Fuela pár Veyronů, Koenigseggů a McLarena F1, a pořád budou působit jako ořezávátko. Motor je poháněn, jak jsem již naznačil, nitromethanem. To vše je ovšem skvělé pouze do doby než otevřete servisní knížku. Vozidlo ujede 402 metrů za 4,5 sekundy, během této doby se kliková hřídel otočí zhruba 600 krát a už se musí měnit. Stejně tak všech 16 svíček, filtry a samozřejmě provozní kapaliny. A když už jsme u těch kapalin, na každou 400 metrovou jízdu si připravte nejméně 16 litrů speciálního oleje a 60 litrů nitromethanu. Tohle zkrátka žádná Fabia Greenline není.
Pokud jste Roman Abramovich nebo Bill Gates a nevíte co dělat o víkendu, na tohle rovnou zapomeňte. Pokud jste nikdy neřídili Formuli 1, Raketoplán či samotný zvuk ztratíte vědomí. Přetížení 7G se na netrénovaném člověku jistě podepíše. Dokonce i ostřílení profíci říkají, že na chvíli člověk zkrátka přestane vidět. Enormní osmiválec vydává takový hluk že země okolo něj dosahuje 2,5 stupně richterovi stupnice. Ano, menší zemětřesení. Doslova. Dokonce i skleněné předměty v blízkosti motoru praskají. A ještě taková perlička na závěr. Motor spotřebuje tak ohromné množství vzduchu (i přesto že nitromethan k hoření spotřebuje zhruba 13x méně vzduchu než benzin), že se kolem něj vytvoří podtlak, tudíž mechanici a pilot musejí nosit speciální kombinézy s vlastním vzduchovým přístrojem, protože jinak by se zkrátka zadusili...
Tak co myslíte, pořád je v Americe nuda? I na těch rovinkách se dá vidět lecos zajímavého, například tyto silné, rozežrané, rychlé bestie, chrlící oheň z výfuků až na vzdálenost 4 metry...