Není tomu tak dávno co se Evropské značky vesele stěhovali do zemí, o kterých se ještě před nedávnem mluvilo jako o třetím světě. Mluvilo se o tragédii v automobilovém světě, prorokovalo se že je to konec klasických značek takových jaké je známe a proč je milujeme. Ale neříkej hop dokud nepřeskočíš.
Geely koupilo Volvo (ano, ti co bezostyšně okopírovali RR Phantom nebo Céčkový Mercedes minulé generace) a nevypadá že by se mu vedlo špatně. Prodeje jdou vzhůru a nová 60tka se opravdu povedla. Ale abych byl upřímný, prodej Volva mě nijak nevzal, jelikož Volvo bylo a je na mém seznamu oblíbenosti hned vedle pádu ze schodů a tuberkulózy. Ale východ zasáhl na mé citlivé místo - Británii. MG spolu s Roverem také odešlo do Číny, a krátce na to je následoval i Jaguar / Land Rover, kteří se stali adoptovanými sourozenci Taty Nano.
Brečel jsem, proklínal (jinak milovaného) Forda a už jsem hledal rychlý a efektivní způsob jak se zabít. V tom přišel nový Jaguar XF a já stál před nejtěžším morálním dilematem v životě. Dokonce před těžším než když jsem vybíral trenýrky s Homerem Simpsonem a totiž "Mám nad Jaguarem a potažmo L.Roverem zlomit hůl protože to už zkrátka nejsou Britové" či "Bezhlavě se zamilovat, protože je to auto krásné, schopné, kvalitní..a pořád je to Jaguar"? Asi tušíte jak jsem se rozhodl a vůbec toho nelituji. Zůstaňme chvíli u šelmy. Od té doby co bydlí v Indii prošel jednou z největších změn v historii. A poprvé tato změna není špatná. Nové (faceliftované) XF, XJ i XK jsou mimořádně krásné auta, i přesto že už nejsou tolik tradiční jak by Jaguar měl (nebo právě neměl (?)) být. Vypadají velmi dobře, opravdu svým vzhledem vypadají jako šelma chystající se uštvat kořist. Jsou agresivní, moderní, nepřehlédnutelné, originální a po stránce desingu to jsou jasní vítězové kategorie. Zkrátka vše o čem by se Jaguaru před 10 lety ani nesnilo. A po usednutí do interiéru jsou stále moderní (budíky, navigace), ale zároveň nežné (detaily jako jsou vnitřní světla na dotek) a jaksi tradiční (celkové tvary). Zapomenout nesmím ani na nedávno schválený koncept CX75, který dostal zelenou do série (počítám, že mu věnuji článek). A to vše pod dohledem Taty. To je zkrátka neuvěřitelné co za zázrak Indové s Jaguarem provedli...je to něco jako když Ježíš chodil po vodě.
K Land Roveru jsem už poněkud skeptičtější, facelift Range Roveru mě poměrně zklamal, nové světla a mřížka chladiče mu ubrali na jeho důstojnosti. Evoque také není má krevní skupina, nemám totiž rád trend SUV. Ale počkejme si na novou generaci Rangieho...
A nakonec se chci věnovat MG. Pokud se nepletu tak Rover / MG byli prvními značkami které šli do rukou Číny (kdyžtak mě opravte, a rovnou ukamenujte v komentářích). Nyní přijde na trh nové MG 6, kompletně pod taktovkou Číny, ale podívejte se na něj jak úžasně vypadá! Z každého úhlu je dynamický, ostře řezaný a ač to slovo nesnáším, to auto je prostě "cool". Z prvních jízdních dojmů (zejména Autocar) sklízí samou chválu co se řízení i kvality týče. Ostatní koncepty MG (zejména 5 a roadster) vypadají také více než slibně a pokud vše půjde, tak jak nás východní šéfové ujiťují, máme se na co těšit.
Jen tak dál ... třetí světě