Amerika dala světu spoustu zajímavých aut. Dala nám spoustu zajímavých muscle carů, tuctových midsize sedanů, pick-upů enormních rozměrů a dokonce dala světu i MPV. Ale co supersporty s motorem uprostřed? Je jich víc než jen Ford GT40 a SSC Ultimate? Ještě jeden by tu byl, a podle mě ten nejzajímavější
Když legendární závodní jezdec série IndyCar Steve Saleen v roce 1983 odcházel do závodnického důchodu, řekl si že by byla škoda sednout si na houpací křeslo, zapálit dědkovskou fajfku a nadávat na hemoroidy, místo toho aby udělal v životě ještě něco významného. A o rok později si otevřel menší dílnu, kde původně jako jeden z mnoha tunerů upravoval Fordy Mustang. Časem se pustil i do Focusu první generace a pick-upu F-150. Kšefty rostly a později se ze Saleen Inc. stala samostatná automobilka, něco jako Ford nebo Toyota. Steve si řekl že to nenechá jen tak a udělá něco ... většího.
A v roce 2000 to přišlo. Dechberoucí supersport s onzančením S7 se představil na historických závodech v Monterey. Uprostřed si hověl motor Ford 427 Big Block V8 který skrze šestistupňovou převodovku roztáčel zadní kola silou 550 koňských sil. Stovku pokořil za 3.8 sekundy a ručička tachometru se zastavila až na 322 km/h. Což jsou působivá čísla i dnes a ve své době zahanbili i tehdejší Italské dvanáctiválcové supersporty. Na americké auto byla S7 celkově velmi moderní a vyspělá. Karoserie byla vyráběna z uhlíkových vláken, a při rychlosti 160 mil/h (cca 255 km/h) jeho precizně navržená aerodynamika vytváří přítlak stejný jako hmotnost vozu samotného, která mimochodem je pouhých 1247 kilogramů. Což prý teoreticky autu zaručuje, že může jet vzhůru nahoama. Ale jak řekl J. Clarkson "Bohužel se ještě nenašel blbec, který by to dobrovolně zkusil". Ještě dodám pro američany nejdůležitější hodnotu, a to pokoření čtrtmíle za 11,75 sekundy.
V roce 2004 přišel facelift který v podstatě neobnášel nic jiného než to že motor začali foukat dvě turbodmychadla Garrett které zvedli výkon na monstrózních 750 koní. Ano, čtete správně. Slovy sedm set padesát koní. Takovou silou nedisponuje ani vloni představené Lamborghini Aventador. Což snížilo akceleraci o vteřinu na 2,8 sekundy a zvýšil maximální rychlost na zhruba 399 km/h. Neuvěřitelná čísla, že?
Myslíte si že extrémnější to už být nemůže? Podle toho co přišlo v roce 2006 může. Saleen představil tzv. Race Pack, což na rozdíl od idiotských tuningových součástek na dieselové Golfy opravdu stojí za to. Balíček nabízí 33% procentní zvýšení výkonu, tedy na rovných 1000 koňských sil. Kolují zvěsti že při testování Race Packu dosáhlo auto rychlosti 420 kilometrů v hodině (!!!). WAU.
Možná jste už o Saleenu slyšeli v souvislosti se závody. Saleen S7R jezdí v šampionátech American Le Mans, FIA GT Championship a samozřejmě 24 hours Le Mans. Výsledky vypisovat nebudu, od toho máte internet, ne? :))